Kutsal Kitap ın Eşsizliği
- Bu konu 1 izleyen ve 57 yanıt içeriyor.
-
YazarYazılar
-
10. Ocak 2007: 8:48 #28001AnonimPasif2C. Yeni Antlasma Kanonu Kitaplari1D. Kitaplarin Korunmalarinin Sebepleri1E. Peygamberlik SözleriydilerF.F. Bruce’un ifadesine göre: “En sonunda bir Kilise Konseyi – Hippo Kilise Meclisi M.S.393 – Yeni Antlasma’nin yirmi yedi kitabinin listesini beyan etti. Konseyin bu eylemininamaci, daha önce sahip olmadiklari bir yetkiyi kazanmak degil; yalin bir sekilde daha öncebelirlenmis olan kanonu kayitlara geçirmekti (Hippo Kilise Meclisi’nin vardigi resmi karardört sene sonra, Kartaca Kilise Meclisi tarafindan tekrar beyan edilmistir).” (Bruce, BP, 113)O günden günümüze kadar, Yeni Antlasma’nin kabul edilmis yirmi yedi kitabi neKatolik, ne Protestan ne de Ortodoks Kilisesi tarafindan ciddi bir itirazla karsilasmistir10. Ocak 2007: 8:50 #28002AnonimPasif3D. Siniflandirilmis KanonZebur, Özdeyisler, Eyüp (Siirsel kitaplar)Ezgiler ezgisi, Rut, Agitlar, Ester, Derlemeci (Bes tomar(Megilloth))Daniel, Ezra, Nehemya, Tarihler (Tarihi Kitaplar)10. Ocak 2007: 8:50 #28003AnonimPasif3C. Isa’nin Eski Antlasma Kanonu’na Tanikligi1D. Luka 24:44:
.
10. Ocak 2007: 8:51 #28004AnonimPasif1E’dangelmektedir. M.S. 4. asirda Eusebius Hieronymus, apokrafi terimini bu kitap grubu için ilkkullanan kisi olmustur. Apokrafi Kitaplari, Roma Katolik Kilisesi tarafindan EskiAntlasma’ya dahil edilen, ancak Protestanlar tarafindan Kutsal Yazilar Kanonu’na eklenmesireddedilen kitaplardir.10. Ocak 2007: 8:52 #28005AnonimPasif1D. Neden Kanon Disi?(M.Ö. 1. yüzyil), Birinci Maccabees kadar önemli sonuçlar
dogurmamasina ragmen, paralel bilgiler sunmaktadir. Bu kitapta, Yahuda Maccabeus’unzaferleri islenmistir. Birinci Maccabees’den daha efsanevi bir anlatima sahiptir. (Earle,HWGOB, 37-41)10. Ocak 2007: 8:53 #28006AnonimPasif3D. Apokrafi Kitaplarinin Hariç Tutulmalarina Dair Tarihi Tanikliklar(Kutsal Kitap Tefsirinin Temelleri) eserini yazmak
için arastirma yapmaya baslayan David Dockery, Kenneth Matthews ve Robert Sloan eldeettikleri deliler isiginda, Kutsal Kitap Kanonu konusunda sunlari söylemislerdir: “Tanrisi’ninilâhi takdirine ve islerine güvenen; O’nun Sözü’nün Kanonu’nun olusumunun arkasindakiTanrisal dogayi idrak eden bir Hrist iyan, elimizdeki Kutsal Kitap’in güvenilirligi konusundahuzursuz olamaz.” (Dockery, FBI, 77, 78)10. Ocak 2007: 8:54 #28007AnonimPasifGiris: Eski Yazilarin Güvenilirligini Sinama TestleriYeni Antlasma’nin Güvenilirligini Sinamak Için Yapilan Bibliyografik TestEl Yazmalarinin Adedi Ve Orijinale YakinliklariÇesitli Versiyonlar Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin DogruluguLectionaries (kilisedeki egitim kitaplari) Tarafindan Desteklenen El YazmalarininDogruluguEski Kilise Babalari Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin DogruluguYeni Antlasma’nin Güvenilirligini Sinamak Için Yapilan Dahili Kanit TestiSüphenin Getirdigi KazançlarIddia Edilen Çeliskiler Metinde Yer Almamakta midir?Yazar, Temel Kaynaklardan Faydalanmis midir?Yeni Antlasma’nin Güvenilirligini Sinamak Için Yapilan Harici Kanit TestiKutsal Kitap Disindaki Eski Hristiyan Yazarlarin Destekleyici TanikliklariYeni Antlasma Tarihinin, Geçmis Hristiyan Olmayan Kaynaklardan KanitlanmasiTaslar Bize Sesleniyor: Arkeolojiden Gelen DelillerSonuç10. Ocak 2007: 8:56 #28008AnonimPasifGIRIS: ESKI YAZILARIN GÜVENILIRLIGINI SINAMA TESTLERI, (ed.) J. Phillip Hyatt, Abingdon Basimi,
10. Ocak 2007: 8:57 #28009AnonimPasifEl yazmasi kopyalarin katiksiz adedinin önemini abartmak mümkün degildir. Eskiçaglardan kalma diger belgelerde oldugu gibi, Kutsal Kitap’in ilk yazilan ve tamamen saglamorijinali, bildigimiz kadari ile mevcut degildir. Ancak, el yazmasi kopyalarin bollugu eksiksizbir kesinlikte, orijinali olusturmayi mümkün kilmaktadir. ( Geisler, GIB, 386)John Warwick Montgomery sunlari söylemistir: “Yeni Antlasma’nin kitaplarinin,sonuç olarak ortaya çikan metni konusunda süpheci olmak demek, bütün klâsik edebieserlerin kabul edilemez bir duruma düsmesi demektir, çünkü eski çaglardan kalan belgelerinhiçbiri, Yeni Antlasma kadar iyi bir kaynakça ile desteklenmemistir.” (Montgomery, HC, 29)Britanya Müzesinin yöneticiligini ve kütüphane müdürlügünü yapmis olan veMSS’ler hakkinda beyânatta bulunma konusunda otorite sahibi olarak, essiz Sir Frederic G.Kenyon, söyle bir yorumda bulunmustur:Adet kiyaslamalarini da göz önüne alirsak, Yeni Antlasma el yazma lari, klâsik yazarlarineserlerinden farklidir… Hiçbir eski yazi, yazinin kaleme alindigi tarih ile, elimizde mevcutolan en eski tarihli kopya arasindaki zaman dilimi durumu konusunda, Yeni Antlasma’ninsahip oldugu kisaliga sahip degildir. Yeni Antlasma’nin kitaplari, birinci yüzyilin ilkyarisinda yazilmistir; elimizdeki en eski orijinal el yazmalari (küçük ve önemsiz parçalarhariç), dördüncü yüzyildan kalmadir (baska bir deyisle 250 – 300 yil sonrasindan). Bu hatirisayilir zaman araligi, önemli klâsik yazarlari, en eski el yazmalarindan ayiran zaman dilimiile kiyaslandigi zaman neredeyse hiçbir seydir. Elimizdeki en saglam el yazmasi kopya , sairinölümünden 1400 yil sonra yazilmis olmasina ragmen, Sofokles’in yedi oyununun kesin veeksiksiz bir yazili metnini olusturmak için , gerekli tüm parçalarina sahip oldugumuzainaniyoruz. (Kenyon, HTCNT, 4)adli eserinde, mukayeseyi su ikna edici
cümlelerle sergilemektedir:Bazi eski çag yazarlarinin eserle ri, bizlere mümkün olan en ince bag ile ulasabilmistir.Örnegin, Velleius Paterculus’un, Kisaltilmis Roma Tarihi adli eseri, günümüze sadece tek birel yazmasi kopya sayesinde ulasabilmistir, bu kopyadan editio princeps üretilmistir ve bu tekel yazmasi kopyasi on yedinci yüzyilda, Beatrus Rhenaus tarafindan Amerbach’daçogaltildiktan sonra ortadan kaybolmustur. Meshur tarihçi Takitus’un bile Annals (tarihselolaylar) adli eserinin, sadece ilk alti kitap için konusursak, dokuzuncu yüzyildan kalma tekbir adet el yazmasi kopyasi seklinde mevcuttur. Eski bir Hristiyan metni olup, editörleringenellikle Elçisel Babalarin külliyatina dahil ettikleri, Epistle to Diognetus (Diognetyus’aMektup) adli eserin bilinen tek el yazmasi kopyasi, 1870 yilinda Strazburg’daki kentkütüphanesinde çikan bir yanginda yol olmustur. Bu örnekler ile zitlik sergileyen YeniAntlasma’nin metinsel elestirisi, mevcut olan materyallerin zenginligi altinda utancabogulmaktadir. (Metzger, TNT, 34)F. F. Bruce söyle bir cümlede fikirlerin i beyan etmistir: “Dünyada, Yeni Antlasma’ninmetinsel kanitlarinin zenginliginden dolayi yasadigi hazzi tadabilen baska bir eski edebi esermevcut degildir.” (Bruce, BP, 178)10. Ocak 2007: 8:58 #28010AnonimPasifYaklasik 5.700 adet Yeni Antlasma, Yunanca el yazmasi ile kiyaslandigi zaman,diger eski metinlerin el yazma si kopyasi bakimindan içinde olduklariyoksullugu ortaya koymaktadir. (Geisler, GIB, 408)Ravi Zacharias’in su yorumu neden yaptigina sasmamak gerek: “Gerçek kosullaraltinda, Yeni Antlasma ; yüksek metin adedi, olaylar ve metin arasindaki zaman dilimi vekendisini destekleyen ya da inkâr eden metinlerin bollugu açisindan, kolaylikla en iyikanitlara sahip kitap unvanini kazanmaktadir. Eski el yazmalarina dayandirilan birispatlamada , bu tip bir metinsel mevcudiyetin ve güvenilirligin bir esi daha mevcut degildir.”(Zacharias, CMLWG, 162)(M.S. 500ler) : Pavlus’un mektuplarini içerir. Bilingual bir
MS’dir.10. Ocak 2007: 8:59 #28011AnonimPasif3B. Çesitli Versiyonlar Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin DogruluguBRUCE METZGER
10. Ocak 2007: 9:00 #28012AnonimPasif5B. Eski Kilise Babalari Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin DogruluguBu test için, John Warwick Montgomery, metin tenkitçiler inin hâlâ Aristo’nun “süpheningetirecegi kazançlar metine atfedilmelidir, elestirmen için bir kibir kaynagi olmamalidir”seklindeki meshur söylemini takip ettiklerini yazmistir. (Montgomery, EA, 29)Bu yüzden, “bir kisi, metnin iddialarini analiz edici bir üslû pla ele almali; yazar,çeliskiler ve kabul edilmis bilgi hatalari ile kendisini diskalifiye edene kadar metni hileli veyahatali olarak kabul etmemelidir.” (Montgomery, EA, 29)Horn, su sözleriyle bu ifadeyi desteklemektedir:Bir doktrine karsi, saglam bir tez kategorisine dahil etmeden önce, karsilastiginiz bir“sorunun” ne gibi özellikler barindirmasi gerektigi üzerinde biraz düsünün. Kesin olan bir seyvarsa, o da sadece çeliskili gibi gözükmekten çok daha fazlasina gereksinim oldugudur. Ilkolarak parçayi, kullanilan kelimeler ya da rakamlar dogrultusunda, düzgün bir sekildeanladigimizdan emin olmaliyiz. Ikinci olarak, bu konudaki mevcut olan tüm bilgiye sahipolmaliyiz. Üçüncü olarak, gelisen bilim, metinsel inceleme ve arkeoloji gibi unsurlarin, bumetine daha fazla isik tutamayacagi bir statüye sahip olmaliyiz.Metinsel sorunlar, karsi fikirler bina etmezler. Çözümlenmemis problemler, hataolmak zorunda degildirler. Bunlari bilmek, sorunlarin kapladigi alani daraltmaz, ancaksorunlara bakis perspektifimizi genisletir. Sorunlar bogusmak içindir, problemler ise bizleridaha açik ve kesin bakis açilari aramaya iter; ancak bir konuda kesin ve son bir anlayisaulasana kadar “iste ispatlanmis bir hata, kusursuz bir Kutsal Kitap kavramina karsisorgulanamaz bir itiraz” seklinde bir itham yapma hakkimiz yoktur. 20. yüzyilin basindanbugüne , sayisiz “itirazlarin” çözüme kavustugu herkes tarafindan bilinen bir gerçektir. (Horn,BTSI, 86, 87)[/b]
10. Ocak 2007: 9:01 #28013AnonimPasifJoseph Anhus, (vefat M.S. 258) , Kartaca Piskoposuydu. Eski Antlasma’dan yaklasik 740,Yeni Antlasma’dan ise 1.030 alinti yapmistir.Bütün bu tarihsel delillerin karsisinda, Geisler ve Nix su sonuca varmislardir:“Vardigimiz noktada çika rtilan kisa bir envanter, Iznik Konseyinden önce (M.S. 325), YeniAntlasma’dan yapilan tam 32.000 alintiyi ortaya çikarmaktadir. Bu 32.000 alinti rakami hemtam bir rakam degildir hem de dördüncü yüzyil yazarlarini içermemektedir. Bu rakamasadece bir yaza r eklesek bile, örnegin Iznik konseyinden önce eserlerini yayinlamayabaslayan ve konsey zamani ile ayni dönemde çalismalarina devam etmis olan Yusibus; YeniAntlasma’dan yapilan alinti rakami 36.000 adedi geçmektedir.” (Geisler, GIB, 353, 354)Yukaridaki isimlere ayrica Augustin, Amabiyus, Laitantiyus, Chrysostom, EusebiusHieronymus, Gaiyus Romanyus, Athanasiyus, Milan’li Ambros, Iskenderiyeli Cyril, SuriyeliEfraim, Poitier’li Hilary, Nyssa’li Gregory ve diger yazarlari da ekleyebilirsiniz.Yeni Antlasma’dan Patriksel alintilar hakkinda kitap yazan Leo Jaganay söyleyazmistir: “Dekan Burgon’un öldükten sonra bizlere biraktigi, yayinlanmamis önemliciltlerinin arasinda, eski kilise Babalarinin Yeni Antlasma’dan yaptiklari alintilarin indeksininverildigi, 86.489 alintiyi kapsayan ve British Müzesinde bulunan, on alti kalin ciltli eseridir.”(Jaganay, ITCNT, 48)10. Ocak 2007: 9:03 #28014AnonimPasif3A. YENI ANTLASMA’NIN GÜVENILIRLIGINI SINAMAK IÇIN YAPILAN HARICIKANIT TESTI(c. M.S. 170) Diatessaron’u olusturarak, Kutsal Yazilar’i düzenlemis ve
“Incil’in ilk dört kitabinin uyumunu” olusturmustur.10. Ocak 2007: 9:03 #28015AnonimPasif2B. Yeni Antlasma Tarihinin, Geçmis Hristiyan Olmayan KaynaklardanKanitlanmasi__________________
-
YazarYazılar
- ‘Kutsal Kitap ın Eşsizliği’ konusu yeni yanıtlara kapalı.