Kutsal Kitap boşanmak ve yeniden evlenmek hakkında ne diyor?

  • Bu konu 5 izleyen ve 5 yanıt içeriyor.
6 yazı görüntüleniyor - 1 ile 6 arası (toplam 6)
  • Yazar
    Yazılar
  • #25477
    Armagan
    Anahtar yönetici

    Soru: Kutsal Kitap boşanmak ve yeniden evlenmek hakkında ne diyor?

    Yanıt: İlk olarak, boşanma konusndaki görüşlerimiz ne olursa olsun, Malaki 2:16’da geçen Kutsal Kitap’ın sözlerini aklımıza getirmeliyiz: “İsrail’in Tanrısı RAB, “Ben boşanmadan nefret ederim” diyor”. Kutsal Kitap’a göre, evlilik hayat boyunca geçerli kalan bir taahüttür. “Şöyle ki, onlar artık iki değil, tek bedendir. O halde Tanrı’nın birleştirdiğini, insan ayırmasın” (Matta 19:6). Öte yandan Tanrı, evlilik iki günahlı kişinin arasında olduğu için boşanmaların olabileceğini öngörmüştür. Eski Antlaşmada boşanan kişilerin, daha fazla kadınların haklarını korumak için, bazı yasalar belirtti (Yasa 24:1-4). İsa, bu yasaların Tanrının asıl isteğini yansıtmadığını, ancak insaların kalplerinin sertliği yüzünden verildiğini vurguladı (Matta 19:8).

    Kutsal Kitap’a göre boşanıp tekrar evlenmenin serbest olup olmadığı tartışması İsa’nın Matta 5:32 ve 19:9’daki sözlerinin üzerinde odaklanıyor. Bütün kutsal yazılarda bir tek orada kullanılan “fuhuştan başka bir nedenle” ifadesi, Tanrının boşanıp tekrar evlenmeye izin verdiğini göstermiş olabilir. Birçok yorumcu, bu ‘istisna maddesi’nin nişanlı iken yapılan fuhuşla ilgili olduğunu sanıyor. Yahudilerin hukuk siztemine göre, erkekle kadın nişanlı iken bile evli sayılırlardı. O anlayışa göre, bu nişanlılık döneminde yapılan fuhuş bir boşanmanın tek geçerli sebebi olabilir.

    Oysa, ‘fuhuş’ olarak tercüme edilen Grekçe sözcük her türlü cinsel ahlaksızlığı içeren bir sözcüktür: evli olmayan kişilerin arasında cinsel ilişkiler, fahişelik, zina v.s. anlamına gelebilir. İsa belki de diyor ki, her türlü cinsel ahlaksızlık yapıldığı takdirde boşanma mümkündür. Cinsel ilişki evlilik bağının vazgeçilmez bir unsurudur, öyle ki, “ikisi bir beden olacak” (Yaratılış 2:24; Matta 19:5, Efesliler 5:31). O yüzden, evlilik dışı cinsel ilişkilerle o bağı bozmak, boşanmanın geçerli bir sebebi sayılabilir. Bu doğruysa, İsa bu ayetlerde aynı zaman tekrar evlenmek konusuna da hitap etmiş oluyor. Matta 19:9’daki “başkasıyla evlenen” ifadesi, boşanıp tekrar evlenmeye izin verildiğini ima ediyor. Tabii ki, ancak istisna maddesinde geçen şartı yerine getiren vakalarda (o şartın nasıl yorumlandığına bakmaksızın). Burada, sadece suçsuz tarafın yeniden evlenmesine izin verildiğini kaydetmeden edemeyiz. Metinde açıkça geçmediği halde, boşanmadan sonra tekrar evlenme izni, Tanrı tarafından aleyhine suç işlenen kişiye sağlanan bir lütuftur, değil cinsel ahlaksızlıkta bulunan kişiye. Belki de ‘suçlu taraf’ın yeniden evlenmesi meşru olduğu vakalar düşünülebilir, oysa bu ayetlerde öyle bir şey öğretilmiyor.

    1.Korintliler 7:15’in de başka bir ‘istisna maddesi’nin oluşturduğunu sananlar var, öyle ki, iman etmeyen eş imanlı tarafını boşadıktan sonra yeniden evlenmek mümkündür. Halbuki, bu ayetin bağlamında yeniden evlenmek geçmiyor, ancak imansız eşin ayrılmak istediğinde imanlının o evliliği sürdürmek zorunda olmadığını söylüyor. Başkalarının iddia ettiğine göre, Kutsal Kitap’ta geçmediği halde, eşine ya da çocuklarına şiddetle davranmak, boşanmak için geçerli sebep olabilir. Bu belki de doğru olsa da, insan fikirlerini Tanrının Sözüne mal etmek hiç bir zaman akılca bir şey değildir.

    Yukarıda geçen ‘istisna maddesi’ üzerinde sürüp giden tartışmaların içinde sık sık unutulan bir gerçek şu ki, ‘fuhuş’ sözcüğü her ne anlama gelirse, boşanmayı mümkün kılabilir, ama mecbur kılmaz. Fuhuş işlendiyse de, karı koca Tanrının merhameti ile birbirlerini zamanla af edip evliliklerini yeniden sağlamlaştırmayı öğrenebilirler. Tanrı zaten bize çok daha fazlasını bağışladı. Madem öyle, biz de onu örnek alıp zina denilen günahı bile af edebiliriz (Efesliler 4:32). Fakat çoğu zaman fuhuş işlemiş olan eş tövbe etmeyip günahında devam ediyor. O durumlarda Matta 19:9 uygulanabilir. Birçokları da boşanmadan hemen sonra tekrar evlenmeye çalışırlar, oysa Tanrı onların bekar kalmalarını isteyebilir. Tanrı kişiyi bazen bekar kalmaya çağırıyor, onun ilgisi bölünmesin diye (1.Kor. 7:32-35). Boşanmadan sonra kimi durumlarda yeniden evlenmek bir seçenek olabilir, ama tek çare o değildir.

    Gerçek imanlı olduğunu iddia eden Hristiyanların arasındaki boşanma oranının hemen hemen imansızların arasındaki kadar yüksek olması çok üzücü bir şeydir. Kutsal Kitap, Tanrının boşanmadan nefret ettiğini çok net bir biçimde gösteriyor (Malaki 2:16), barışma ve af etmenin iman hayatının özü olduğunu vurguluyor (Luka 11:4; Efesliler 4:32). Tanrı yine de boşanmaların olacağını kabul ediyor, kendi evlatlarının arasında bile. Boşanıp yeniden evlenmiş olan bir imanlı, boşanması ve yeniden evlenmesi muhtemelen Matta 19:8’deki istisna maddesine düşmezse bile, kendini Tanrı tarafından daha az sevilmiş olduğunu hissetmesin. Tanrı sık sık Mesih imanlılarının günahlı itaatsizliğini bile iyi şeyler yaratmak için kullanabilir.

    #30238
    Anonim
    Pasif
    Evangelist;8634 wrote:
    Soru: Kutsal Kitap boşanmak ve yeniden evlenmek hakkında ne diyor?

    Yukarıda geçen ‘istisna maddesi’ üzerinde sürüp giden tartışmaların içinde sık sık unutulan bir gerçek şu ki, ‘fuhuş’ sözcüğü her ne anlama gelirse, boşanmayı mümkün kılabilir, ama mecbur kılmaz. Fuhuş işlendiyse de, karı koca Tanrının merhameti ile birbirlerini zamanla af edip evliliklerini yeniden sağlamlaştırmayı öğrenebilirler. Tanrı zaten bize çok daha fazlasını bağışladı. Madem öyle, biz de onu örnek alıp zina denilen günahı bile af edebiliriz (Efesliler 4:32). Fakat çoğu zaman fuhuş işlemiş olan eş tövbe etmeyip günahında devam ediyor. O durumlarda Matta 19:9 uygulanabilir. Birçokları da boşanmadan hemen sonra tekrar evlenmeye çalışırlar, oysa Tanrı onların bekar kalmalarını isteyebilir. Tanrı kişiyi bazen bekar kalmaya çağırıyor, onun ilgisi bölünmesin diye (1.Kor. 7:32-35). Boşanmadan sonra kimi durumlarda yeniden evlenmek bir seçenek olabilir, ama tek çare o değildir.

    Dışarıdan bakınca bazı şeyler çok basit görülebiliyor. Boşanmış bir imanlı olarak bu sürece girmeden önce eşimi başka kadınlar yüzünden o kadar çok affettim ki… Hem imanlı kimliğimden dolayı hem de oğlumu babasından ayırmamak için ve tabii eşimi çok sevdiğim için. Ama samimi söylüyorum affetmenin sonu yok. Yanlış anlaşılmasın ben demiyorum asla affetmeyin. Ama son birkaç haftadır yaşadıklarım boşanma kararı aldığımdan beri kafamı kurcalayan soruların yanıtlarını bulmamı sağladı bir bir. Bilmek istiyordum boşanma konusundaki bu kararlılığım Tanrı’dan mı geliyor yoksa şeytandanmı? Bazen dava uzadıkça içten içe seviniyordum ama ne zaman geri adım atmayı ve yeniden affetmeyi düşünsem mutlaka birşeyler oluyor ve bana DUR diyordu. Ama şimdi ne kadar canımı acıtsa da , içim yana yana şükrediyorum Babama gerçekleri gösterdiği için. Arkamdan öyle dolaplar dönmüş ve o kadar çok kandırılıp aldatılmış ve kullanılmıştım ki, sevgili Babam bu saf kızının bu kadar kullanılmasına izin vermeyecekti artık. Bunları öğrendiğim zaman evet dedim, Babam bu evliliği daha fazla sürdürmemi istemiyormuş ve bu kararlılık ondan geliyormuş. İstisna durumlar olabilir. Bizler, hepimiz Babamız için tek tek çok önemliyiz. Mutlaka herkesin bir hikayesi var. Şimdi arkama dönüp baktığımda eğer bu evlilik sürseydi ne kadar çok yalan gizli kalacaktı ve ben saf saf fedakarlıklarıma devam edecektim, bunları görebiliyorum. Şimdi belki yine yargılanıcam boşandım diye. Ama ben Babam için önemli olduğumu, beni çok sevdiğini ve hayatımdaki koca yalanlara artık bir DUR dediğini düşünüyorum ve bunun için şükrediyorum.

    #30256
    Anonim
    Pasif
    aylin;8679 wrote:
    Dışarıdan bakınca bazı şeyler çok basit görülebiliyor. Boşanmış bir imanlı olarak bu sürece girmeden önce eşimi başka kadınlar yüzünden o kadar çok affettim ki… Hem imanlı kimliğimden dolayı hem de oğlumu babasından ayırmamak için ve tabii eşimi çok sevdiğim için. Ama samimi söylüyorum affetmenin sonu yok. Yanlış anlaşılmasın ben demiyorum asla affetmeyin. Ama son birkaç haftadır yaşadıklarım boşanma kararı aldığımdan beri kafamı kurcalayan soruların yanıtlarını bulmamı sağladı bir bir. Bilmek istiyordum boşanma konusundaki bu kararlılığım Tanrı’dan mı geliyor yoksa şeytandanmı? Bazen dava uzadıkça içten içe seviniyordum ama ne zaman geri adım atmayı ve yeniden affetmeyi düşünsem mutlaka birşeyler oluyor ve bana DUR diyordu. Ama şimdi ne kadar canımı acıtsa da , içim yana yana şükrediyorum Babama gerçekleri gösterdiği için. Arkamdan öyle dolaplar dönmüş ve o kadar çok kandırılıp aldatılmış ve kullanılmıştım ki, sevgili Babam bu saf kızının bu kadar kullanılmasına izin vermeyecekti artık. Bunları öğrendiğim zaman evet dedim, Babam bu evliliği daha fazla sürdürmemi istemiyormuş ve bu kararlılık ondan geliyormuş. İstisna durumlar olabilir. Bizler, hepimiz Babamız için tek tek çok önemliyiz. Mutlaka herkesin bir hikayesi var. Şimdi arkama dönüp baktığımda eğer bu evlilik sürseydi ne kadar çok yalan gizli kalacaktı ve ben saf saf fedakarlıklarıma devam edecektim, bunları görebiliyorum. Şimdi belki yine yargılanıcam boşandım diye. Ama ben Babam için önemli olduğumu, beni çok sevdiğini ve hayatımdaki koca yalanlara artık bir DUR dediğini düşünüyorum ve bunun için şükrediyorum.

    İnsansal benlik içinde, sizi yargılamak isteyenlere kulaklarınızı tıkayınız sayın aylin. Ben sizin bu konuda davranışınızı Kutsal Kitap’a aykırı görmüyorum ki, bildiğim kadarıyla.Sanırım ki, sizin gibi aynı olguları yaşayan bazı kardeşler de size gereken yanıtı vererek açıklama yapacaklardır. Zira, bu forum içinde de inanlı olmalarına rağmen boşanmış kardeşlerin açıklamaları daha doyurucu olacaktır. Rab’bin ışığının sarmalında kalınız.

    Lütuf, İsa Mesih’i sevenlere ölümsüz sevgiyle ! isasiyahbeyaz rabbe hamdolsun

    #30259
    Anonim
    Pasif

    @aylin 8679 wrote:

    eşimi başka kadınlar yüzünden o kadar çok affettim ki…

    Zaten Bosanma konusu ile ilgili yazi Kutsal kitap`in ayetleri degil, Kutsal Kitap`a uygun yorumlar yapilan bir yazidir, EDILEBLIR, YAPILABILIR ifadeleri mevcuttur.

    Ancak yinede yazida, 1 defa aldatan (Zina eden es) belki gunahini tovbe ederse BAGISLAYABILIRIZ, ancak bu hatalarindan tovbe etmek yerine bu hatalarina devam ederse o zaman bagislamaniz gibi bir YORUM bulunmuyor, zaten sizde yazmissinizki, esiniz sizi defalarca aldatmis, bunlari itiraf edip tovbe etmemis, siz sonradan ogrenmissiniz, yani burada sizi yargilayabilecek bir sey oldugunu sanmiyorum.

    Ayrica su anda hizmet eden bircok Rab hizmetcileride sizinle ayni durumdadir, elestirilecek bir yonunuz oldugunu dusunmuyorum,

    Ancak sizi elestirenlerinde belkide durumunuzu NET OLARAK BILMEDIGI ICIN (Devamli ve israrla aldatildiginizi anlatmadiginizdan olabilir), bu sebepten BOSANMAK GUNAH demis olabilirler, bence DEVAMLI VE ISRARLA ALDATILMIS VE BUNDAN TOVBE ETMEYEN ESINIZDEN dolayi kimseyi sizi elestirmeye hakki yok.,

    #30261
    Anonim
    Pasif

    Benim düşünceme göre de, kendinizi suçlu hissetmeniz için en ufak bir neden yoktur.

    Bakın Matta 19-9 da ne yazıyor :”Size diyorum ki, her kim zinadan başka bir nedenle karısını boşayıp başkasıyla evlenmişse zina etmiş olur”.

    Yani Kutsal Kitap, zina günahı işlendiğinde ise bize boşanmayı bir hak olarak verir ve böyle bir durumda da günah işlemiş olmayız.

    Ayrıca yine Kutsal Kitabımız, zihnen dahi olsa bir başka bir kadına ilgi duymayı dahi zina olarak adlandırır.

    Yani böyle bir durumda, sizi defalarca kez aldatmış olan birisini de zina günahı işlemiş olmakla suçlamak pekala mümkündür.

    Yüreğiniz rahat olsun…

    Bütün bu gerçeklerle birlikte Sevgili Evangeliste de katılmıyor deyilim. Normal şartlar altında bana bu soru sorulmuş olsaydı “Hristiyan inancına göre, evli iki çift boşanmamalıdır ve boşanmamak için de gerekli bütün fedakarlıkları yapmalıdır” derdim. Sevgili aylin, siz Mesih yolunda ilerleyen, ne yaptığını bilen ve gayette bilinçli bir insansınız. Ama her kişi sizin gibi bilinçli değildir, heleki bozulan bu dünyada! Yani zihnen düşünmek dahi zinadır ve zina yapan her kişi boşanabilir, buna Kutsal Kitap da izin verir dersek boşanmaların önünü alamayabiliriz.

    #30258
    Anonim
    Pasif

    Yani zihnen düşünmek dahi zinadır ve zina yapan her kişi boşanabilir, buna Kutsal Kitap da izin verir dersek boşanmaların önünü alamayabiliriz.[/quote]
    Evet Kutsal Kitap bu konuda gayet net. Ama inanın bunu cümleyi telaffuz etsek de boşanmak o kadar kolay birşey değil. Gerçekten karar ve uygulama aşamaları hem çok zor hem de çok yıpratıcı.
    Bir imanlının yaşaması gerken ( benim asla yaşayamadığım ) evlilik nasıl olmalı konusundaki fikrim şöyle. Herşeyden önce imanlı biri kesinlikle yine bir imanlı ile evlenmeli. Ve evlilikle ilgili zaten Kutsal Kitapta yeterince açık yazıyor:
    2Ey kadınlar, aynı şekilde siz de kocalarınıza bağımlı olun. Öyle ki, bazıları Tanrı sözüne inanmasa bile, Tanrı korkusuna dayanan temiz yaşayışınızı görerek kendilerine hiçbir söz söylenmeden siz kadınların yaşayışıyla kazanılsınlar. 3Süsünüz, örgülü saçlar, altın takılar ve güzel giysiler gibi, dıştan olmasın. 4Gizli olan iç varlığınız, sakin ve yumuşak bir ruhun solmayan güzelliğiyle sizin süsünüz olsun. Bu, Tanrı’nın gözünde çok değerlidir. 5Çünkü geçmişte ümidini Tanrı’ya bağlamış olan kutsal kadınlar da kocalarına bağımlı olarak böyle süslenirlerdi. 6Nitekim Sarâ, İbrahim’i «Efendim» diye çağırarak sözünü dinlerdi. İyilik yapar ve hiçbir korkuya kapılmazsanız, siz de Sarâ’nın çocukları olursunuz.
    7Ey kocalar, aynı şekilde siz de daha zayıf varlıklar olan karılarınızla anlayış içinde yaşayın. Tanrı’nın lütfettiği yaşamın ortak mirasçıları oldukları için onlara saygı gösterin. Öyle ki, dualarınıza bir engel çıkmasın

    İmanlı bir çiftin evliliğinin bu temel üzerine kurulması gerektiğini düşünüyorum. Çiftlerin bu ayetler üzerinde oturup iyi düşünmesi ve uygulaması ve bu konuyla ilgili dua etmesi gerekiyor. Ayrıca hedef almaya çalıştığım bir diğer konu da şu:
    6Oysa eldekiyle yetinerek Tanrı yolunda yürümek büyük kazançtır. 7Çünkü dünyaya ne bir şey getirdik, ne de ondan bir şey götürebiliriz. 8Yiyeceğimiz ve giyeceğimiz varsa, bunlarla yetiniriz. 9Zengin olmak isteyenler ayartılıp tuzağa düşerler, insanları çöküşe ve yıkıma götüren birçok anlamsız ve zararlı arzulara kapılırlar. 10Çünkü her türlü kötülüğün bir kökü de para sevgisidir. Bazıları zengin olmak hevesiyle imandan saptılar ve kendi kendilerine çok acı çektirdiler.
    11Ama sen, ey Tanrı adamı, bu şeylerden kaç. Doğruluğun, Tanrı yolunun, imanın, sevginin, sabrın ve uysallığın ardından koş. 12İman uğrunda yüce mücadeleyi sürdür. Sonsuz yaşama sımsıkı sarıl. Bunun için çağrıldın ve birçok tanık önünde yüce inancı açıkça benimsedin. 13-14Her şeye yaşam veren Tanrı’nın ve Pontiyus Pilatus önünde yüce inanca tanıklık etmiş olan Mesih İsa’nın huzurunda sana şunu buyuruyorum: Rabbimiz İsa Mesih’in gelişine dek Tanrı buyruğunu lekesiz ve kusursuz olarak koru. 15-16Mübarek ve tek Hükümdar, kralların Kralı, rablerin Rabbi, ölümsüzlüğün tek sahibi, yaklaşılmaz ışıkta yaşayan, hiçbir insanın görmediği ve göremeyeceği Tanrı, Mesih’i belirlenen zamanda ortaya çıkaracaktır. Onur ve kudret sonsuza dek O’nun olsun. Amin.

6 yazı görüntüleniyor - 1 ile 6 arası (toplam 6)
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.