• Bu konu 1 izleyen ve 0 yanıt içeriyor.
1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Yazar
    Yazılar
  • #25994
    klaus
    Anahtar yönetici

    HOŞEA

    Bir kardeş bana ” En çok hoşea peygamberi seviyorum zira Tanrı’ ya yüreği çok özel biri. Kendi özel hayatı, Tanrının İsrail ile olan ilişkisine benzetilmiş ” dedi. Bu nasıl olabilir diye merakla okumaya ve incelemeye başladım.
    Gerçekten de Hoşea, Tanrı’yla İsrail arasındaki ilişkileri sergilemek için Tanrı tarafından zina eden bir kadınla evlenmeye yönlendiriliyor! Karısı Gomer kendisine sadakatsizlik ettiği gibi, Tanrının halkı da Rab’be sadakatsizlik ediyor! Hayal edebiliyor muyuz Hoşea’nın neler hissettiğini ? Ama yüreği o kadar güzel ki Tanrının her sözünü yerine getiriyor tam bir adanmışlıkla.

    Hoşea İsrail kralı 2.Yarovam zamanında yaşadı. ( Aynı dönemde peygamber Yeşeya da yaşıyordu ) Samiriye, Asurlular tarafından işgal edilinceye dek yaklaşık 40 yıl ( M.Ö.762-722 ) peygamberlik etti.

    İsrail o dönemde karmakarışık durumdaydı. Putlara tapılıyordu. Ahlaki ve politik bir çöküş vardı. Hatta 4 krala suikast olmıştu. Hoşea 40 yıl boyunca sabırla halka Tanrıya dönmeleri için mesajlar iletir.

    Hoşea kitabının ilk 3 bölümü onun özel hayatıyla ilgili. Tanrı İsrail’ i günahkar bir kadına benzetir. Zina eden ve putlarla kendisini aldatan bir kadın gibi. Bu yüzden Hoşeadan zina eden bir kadınla evlenip çoçukları olmasını ister. Bu olayı Hoşea’ nın yaşamasını ve hissetmesini ister.

    Hoşea, Gomer adında bir kadınla evlenir. Ama kadın önce mi günahkardı evlendikten sonra mı olacak belirtilmiyor. Ama Tanrı bu kadının zina edeceğini ve zina çoçukları olacağını bildiriyor.( 1:2 ) Hoşea evlenir ve 3 çoçuğu olur. Doğan çoçuklara hangi isimleri koyması gerektiğini de Tanrı söyler. Bu isimler İsrail’e bir mesaj olur sanki.

    Doğan ilk oğula YİZREEL adını koyar.”Tanrı ekecek – Tanrı dağıtacak ” anlamındaydı. Tanrı sanki günahların cezası ekildi ve kötülüğü dağıtacağım der gibiydi.
    İkinci doğan kızına LO-RUHAMA koyar. ”Merhamete ermeyecek” anlamındaydı.
    Üçüncü doğan oğula LO-AMMİ adını koyar. ”Halkım değil” anlamındaydı. ( 1:3-8 )
    Tanrı sanki bu isimlerle halka konuşuyor değil mi ? Yani günahkar bir kadından doğan çoçukların isimleri budur diyor. Sizce hem halk hem de Hoşea bu çoçuklara baktıkça ne gibi mesajlar alırdı kendilerince ?

    İkinci bölümü okurken farkettim ki Hoşea ve karısı Gomer ayrılıyor. Ama bu durum nasıl olmuş belirtilmemiş. Karısı evlendikten sonra zina ediyor olmalı ki Tanrı, İsrail için şöyle diyor :

    2: 5 Anneleri zina etti, Onlara gebe kaldı, rezillik etti.
    ”Oynaşlarımın ardından gideceğim ” dedi,
    ”Ekmeğimi, suyumu, yapağımı, ketenimi, zeytinyağımı, içkimi onlar veriyor ”

    Üçüncü bölümü okurken görüyoruz ki Tanrı, Hoşedan karısını fahişelikten parayla satın almasını emrediyor!

    3: 1 RAB bana şöyle dedi: “İsrailliler’in başka ilahlara yönelmelerine, üzüm pestillerine gönül vermelerine karşın, RAB onları nasıl seviyorsa, sen de git, o kadını sev, başkasınca sevilmiş, zina etmiş olsa bile.”

    3: 2 Böylece onu on beş şekel gümüş, bir homer bir letek arpa karşılığında satın aldım kendime.

    Gomer bir köleden daha aşağıya düşmüştü ne yazık ki. Zira kölelere ödenen paradan daha düşük bir miktardır bu.

    3: 3 Ona, “Uzun süre benimle yaşayacaksın” dedim,
    “Zina etmeyecek, başka bir erkekle dostluk kurmayacaksın. Ben de sana öyle davranacağım.”

    3: 4 Çünkü İsrailliler uzun süre kral, önder, kurban, dikili taş, efod, aile putu olmadan yaşayacak.

    3: 5 Sonra dönüp Tanrıları RAB’bi, kralları Davut’u arayacaklar. Son günlerde korkarak RAB’be ve O’nun iyiliğine yönelecekler.

    Hoşea için ne üzücü bir durum olmalı. Ama son ayette gene Tanrının merhametini, bir şans verişini görüyoruz.

    İlk 3 bölümden sonra geri kalan bölümlerde artık Hoşeanın özel hayatını görmüyoruz. 4.bölümde; ahlaksızlıkların yayılması, 5.bölümde; İsrailin günahının Yahudiyeye kadar ulaşması, Asurlulardan yardım beklentisinde olmaları, 6.bölümde; Halkın tövbelerindeki yüzeysellik, yabancı ilahlara tapınması, 8.bölümde Tanrının , halkın altın buzağına tapmalarını hala unutamaması, öfkesinin sürmesi,
    9.bölümde halkın Asurda kirli sayılan şeyleri yiyeceği ve onların kölesi olacaklarını, 11.bölümde Tanrının İsrail’e sevgisi, 12.bölümde Tanrının geçmişten örnekler verişi, 13. bölümde; Tanrı yargılama sonrası ümit vaadedişi, 14.bölümde; Bana dönün diye Tanrının çağrısı geliyor. Tanrı tövbe edin, Ninnova gibi bağışlanacaksınız, bolluk ve esenlik içinde yaşayacaksınız diyor.

    Tanrımız bir baba gibi değil mi? Sevgisi sonsuz. Sözlerine bakın ;

    11: 1 “Çocukluğunda sevdim İsrail’i, Oğlumu Mısır’dan çağırdım.

    11: 3 Efrayim’e yürümeyi ben öğrettim,
    Kollarıma aldım onları.
    Ama kendilerine şifa verenin ben olduğumu anlamadılar

    11: 8 “Nasıl vazgeçerim senden, ey Efrayim?
    Nasıl teslim ederim seni, ey İsrail?
    Adma’ya yaptığımı nasıl sana yaparım?
    Seni nasıl Sevoyim’e çeviririm?
    Yüreğim değişti içimde,
    Alevlendi acıma duygularım.

    11: 9 Kızgın öfkemi başınıza yağdırmayacağım,
    Efrayim’i yeniden yok etmeyeceğim.
    Çünkü ben insan değil, Tanrı’yım,
    Kutsal Olan’ım aranızda,
    Artık öfkeyle üzerinize varmayacağım.

    Evet Tanrımız ”Ben kutsal olduğum için öfkem geçiyor,acıyorum, yüreğim sevgiyle dolup taşıyor ” diyor.

    Tanrımızın kutsallığı sevgiyle… sevgisi kutsallıkla dolu değil mi ?

    Tanrıda ve sevgide kalabilmemiz dileğiyle..

    Esenlikle kalın.

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.