Fisih ve Dirilis Gunu Hesaplama

  • Bu konu 1 izleyen ve 0 yanıt içeriyor.
1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Yazar
    Yazılar
  • #24943
    Anonim
    Pasif

    Yahudi deyimlerine göre “üç gün, üç gece” söylemi tam anlamıyla üç bütün gün ve gece anlamında değildir. Bir bütün gün ve iki yarım gün de üç gün ifadesi içine girmektedir. Fakat bu üç gün kavramı burada üç geceyle de birleşince üzerinde biraz daha durmamız gerekmektedir.

    Emmaus yolunda yürüyen iki öğrencinin Pazar öğle sonrası yürüdüğünü ve onlarında Mesih’in haçlanma olayından bahsederken “üç gündür” olan olaylar şeklinde ifadelendirdiklerini görüyoruz (Luka 24:21). Normalde Cuma gününden Pazar öğle sonrasına üç gün saymamız yine tam olarak mümkün gibi görülmemektedir.

    Diğer bir sorunda aslında dört İncil’in üçte birinin son haftaya ayrılmış olması ve fısıhtan altı gün önce Yeruşalim’e gelen Mesih İsa’nın hemen hemen orada bulunduğu zamanın tamamının kayıtta olmasına karşı iki günün tam olarak görülememesidir. Bu görülmeyen günlerden biri Şabata hazırlık günü Mesih’in tutuklandığı, O’nu ve Lazar’ı görmeye gelenlerden bahsettiği gündür. Ya diğeri?

    Bu konu üzerinde araştırmacılar belli zorluklarla karşılaşmışlardır. Acaba Mesih’in Yeruşalim’e girişi Pazar (Palm Sunday) yerine yoksa pazartesimiydi? Acaba takvimlere göre çok nadiren görülen Fısıh yoksa cumaya mı rast geliyordu? Bunların mümkün olamayacağı konusunda çoğunluk araştırmacılar hem fikir oldular. Çünkü Fısıh’ın Cuma’ya rastladığı İ.S 26 ya da 33 yıllarıydı.

    Her şeyden önce Mesih’in son haftasının anlatımında bu son haftanın iki Şabat’ı kapsadığını görüyoruz. Bunlardan bir tanesi normal Şabat diğeri ise Fısıh Şabatıydı. Ve büyük ihtimalle bu Fısıh Cuma’ya rast gelmişti. Fısıh genelde Nisanın 15’indedir. Bu nedenle farklı günlere rastlaması söz konusudur. Bu nedenle Fısıh’ın başladığı günde Şabat olarak algılanmaktaydı. Ve eğer bu söz konusuysa o zaman Mesih İsa’nın haça gerildiği akşam Cuma değil Perşembe akşamıydı. Ve dirildiği sabah Pazar sabahıydı.

    6 Nisan 30 (İ.S)

    1.Böylelikle üç tam gün ve üç tam gece söz konusudur. Matta 28:1’de geçen Şabat sözcüğünün orijinalinde Şabatlar şeklinde çoğul zikredilmesi aslında bir çok çevirmeni şaşırtmıştır (Şabatlar gününün izleyen haftanın ilk günü tan yeri ağarırken Mecdelli Meryem ile öbür Meryem mezarı görmeye gittiler). Bu da bize Şabat günü gibi sayılan Fıshın Cuma’ya rastlamasının güzel bir kanıtıdır. Böylelikle Mesih’in haça gittiği günün Perşembe olması çok doğaldır. Şabat ardından Cumartesi Şabatı ve dolayısıyla Pazar sabahı da üçün gün sabahı dirilmesi söz konusudur.

    2.Böylelikle haftanın her gününün kaydını İncillerde görmemiz mümkündür.

    Cumartesi: Mesih İsa o gün seyahat etmemiştir Beytfaci köyünde öğrencileri ve Lazarus’la kalmıştır. Birçokları onu ve ölümden dirilmiş kişiyi görmeye geldiler.

    Pazar: Mesih İsa’nın bir merkep sırtında Yeruşalim’e girer tapınağa gider, bakar fakat geç olduğu için geri köye döner. Kayıtlarda o günle ilgili bir öğretiş ve hizmet kaydı görülmemektedir.

    Pazartesi: Mesih Yeruşalim’e geri döner İsrail’in kalın enseliğini simgeleyen incir ağacının lanetlenmesi olayı olur. Tapınağı ikinci kez temizler (Yuhanna 2:12-22) Ve yeniden Beytfaci’ye döner.

    Salı: Yeruşalim’e giderlerken öğrenciler kurumuş incir ağacını görürler ve Mesih İsa’nın bu konudaki açıklamasını dinlerler. Öğrenciler tapınağın görkeminden bahsederlerken kendilerine tapınağın yıkılacağı anlatılır. Eve dönüş sırasında Zeytin dağı öğretileri denilen öğretileri Mesih’ten öğrenirler. Özellikle gelecek günlere ilişkin peygamberlik sözlerini kapsamaktadır.

    Çarşamba: Fısıh hazırlığı için Mesih öğrencilerini gönderir fısıh kurbanı olmaksızın o akşam yemek yerler. Mesih o akşam köye dönerken Getsemani bahçesindeki deneyimini yaşadıktan sonra tutuklanır.

    Perşembe: Mesih yargılanır ve asılır. Aslında yargı Çarşamba gecesi geç vakitlerde başlamıştır (Yahudi düşünüşüne göre bu akşam Perşembe günü sayılmaktadır) ve yargı sabah tamamlanır. Ve Mesih İsa haça gerilir. Öğleden sonra üç suları etrafı karanlık basar. Gömülme işlemi Nikodemius ve Arimetalı Yusuf tarafından Şabat yani (Fısıh için Şabat) başlamadan Perşembe akşam üstü tamamlanır. Hatta bu nedenle bedeni geleneklere göre yağlayamamışlar ve bu işlemi Pazar sabahına bırakmışlardır.

    Cuma ve Cumartesi: Beden mezardadır. Öğrenciler ve kadınlar iki Şabatı kutluyorlardı. Mesih İsa’nın diriliş Cumartesi karanlık basması ile Pazar sabahı şafak vakti arasındadır.

    3. Mesih’in haça gerildiği gün: Fısıh öncesi Nisanın ondördü hesabına göre böyle bir gün Cuma’ya rastlayan gün İ.S 26 ile 33 tarihleri arasında görülmemektedir. Fakat ya Perşembe ? İ.S 30 yılı dediğimiz tarihte 14 Nisan perşembeye rast gelmektedir. Bu büyük bir olasılıkla Mesih İsa’nın haça gerildiği tarihtir. Bizim tarih yapımıza göre bu da 6 Nisan 30’a denk düşmektedir. Dirilişte 9 Nisan’da gerçekleşmiştir.

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.