Re: Kutsal Kitap ın Eşsizliği
10. Ocak 2007: 9:23
#28031
Anonim
Pasif
Ayni zamanda arkeolojinin, bütün “radikal elestirilerin” yanlisligini kanitlamadigini
da unutmamak gerekir. Bu tenkitçiler, bazi önceden varsayimlari yüzünden olaylara objektif
bir açidan bakamamaktadirlar. Burrows, bu konuda gayet açiktir: “Arkeolojik kesiflerin,
tenkitçilerin bütün teorilerini çürüttügünü söylemek dogru bir yaklasim olmaz. Modern
bilimsel tenkitçiligin temel tutumlarinin ve metodla rinin yanlisliginin ispatlandigini iddia
etmek, daha büyük bir yanilgi olacaktir.” (Burrows, WMTS, 292)
Ancak, bu bölümde göreceginiz gibi arkeoloji, radikal elestirilerin vardigi yargilarin
çogunun geçersiz oldugunu ortaya koymustur ve tartismasiz dogru olduguna inanilan “yogun
tenkitçiligin kesin sonuçlarinin” ne kadar kesin oldugu sorusunun ortaya çikmasina sebep
olmustur. Bu yüzden, arkeoloji ile yapilan çalismalarda sadece gerçekleri aramak degil, ayni
zamanda , gerçekleri sunan kisilerin varsayimlarini gözden geçirmek çok önemlidir.
Örnegin, Albright, radikal tenkitçiler tarafindan sorgulanan ve Süleyman’in büyük
saltanati ile ilgili olarak bulunan bir delil hakkinda su yorumu yapmistir: “Bir kez daha,
geçmis yarim yüzyil hakkinda yapilan radikal elestirilerin sundugu fikirlerin büyük bir
sekilde düzeltilmesi gerektigini gördük” (Albright, NLEHPC, 22)
Bazi kisiler, dogaüstücülerin ve dogaüstücülüge karsi çikanlarin, arkeoloji üzerinde
asla uzlasamayacaklarini, çünkü bu gruplarin, tamamen zit gruplarda olduklari gibi bir
temelsiz iddiayi ortaya atmislardir. Bu iddia bize, arkeolojik bulgularin, kendi kisisel
görüsümüze göre yorumlayabilecegimiz fikrini vermektedir.
Joseph Free, “Arkeoloji ve Yogun Tenkitçilik” isimli eserinde bu iddiaya gayet ikna
edici bir sekilde karsilik vermektedir:
________________________________________________________