Re: Yorum Bilmi

#30421
Anonim
Pasif

Protestanlar nasıl başka bir yolla daha Reform yorumlama tekniğini ret ettiler. Bunu daha dindar bir yolla yaptılar. EA’yı YA yazarlarına bakarak değerlendiriyorlar. Mesela Elçi Pavlus EA hakkında bir şey söylüyor. Bu bölümde Pavlus literal olarak almıyor bu konuyu diyorlar. Bunun yerine gizli bir kod buluyor. Böyle bir örneği kişiler bir çok kez nasıl kullanıyorlar. Galatyalılar bölümünde geçiyor böyle bir şey Sara ve Hacer hakkında konuşuyor. Birçok kişiler burada böyle gizli bir koda sahip olduğunu düşünüyorlar. Sara ve Hacer aynıdır dediğinde bunu çıkarıyorlar. İkisini aynı olarak değerlendirilmesinin nedeni Yaratılış’da orijinal anlam o şekilde olduğu için. Ne Pavlus ne de YA yazarlarının bir şifresi yok. O zaman şu soruyu soralım. Reform herminitiği nasıl görünüyor? Şöyle görünüyor bir çok bakış açısından. Özellikle orijinal anlamı bulmamız gerekiyor. KK’ın metnini okuduğumuzda içeriğine göre okumamız gerekiyor. Bu içerik çerçevesi ne anlama geliyor. Orijinal olarak yazar kim? Esas orijinal kime yazıyor. Kime hitap ediyor. Biz bir metnin orijinal anlamını bulmak istiyorsak bu uygulamayı yapmamız gerekiyor. Bu anlamın otoritesi. Bu bir metni tam olarak anlamamız için yapmamız gereken şey. Bir metnin anlamını yazarından yazdığı kişilere verilen mesaja göre bakıyoruz. Bir içerik olmaksızın KK olmaz. KK direkt olarak size yazılmadı. KK bir başkasına yazıldı. Biz onların diyalogunu dinliyoruz. Başkasına yazıldı bu diyalogu okuyoruz. Biz bu orijinal anlamı alıp ondan uygulama sorusu soracağız. Ama ilk önce bunu keşfedip ondan sonra da modern dünyada uygulamasını algılamamız lazım. Ondan sonra biz bunu anlayacağız. Müjdesel Hıristiyanlar KK’ı kendilerine gelmiş kişisel mektupları olarak okuyorlar. Göklerden KK gelmiş elimize ve doğrudan bize konuşuyor gibi. Bu şekilde okuyan kişi metnin orijinal anlamını düşünmüyor bile. Roma Katoliklerinin yaptığı hatayı düzeltmenin tek yolu orijinal metine dönmekti.
Bir örnek vermek istiyorum. Bir erkek ve bir bayan var ve bu kişiler sevgili. Bir köşede de çalıların arkasında saklanıp bu sevgilileri onlardan habersiz dinleyen Hitler var. Bayan erkek arkadaşına diyor ki sen çok iyisin, mükemmelsin ve seni dünyadaki her şeyden daha çok seviyorum. Daha sonra çalıların arkasındaki Hitler çıkıyor ve bayana diyor ki sonunda benim ne kadar iyi ve mükemmel biri olduğumu anlayan birisi çıktı. Teşekkür ederim. Genç bayan aslında Hitlere konuşmuyordu. Ama Hitler bunu duydu. Ama onun bunu duymuş olması kendisi için söylenmiş olduğunu kanıtlamaz. Bayan Hitler için söylemedi. Bu çok önemli. Eğer siz direkt size yazıldığını ve sizin elinize gökten düştüğünü düşünüyorsanız. O zaman Hitlerin yaptığını yapıyorsunuz. Siz başka bir diyalogu dinlemekle bunu sanki size direkt olarak yazılmış olarak algılıyorsunuz. Bu çok büyük bir problem ortaya çıkarıyor. Böyle yapınca genelde KK bizim oyuncağımız haline geliyor. Yargılamak istediğiniz herşeyi KK’ta kendinie göre yargılamaya başlıyorsunuz. Bazıları o kadar abartıyorlar ki. Örneğin Yahuda kendini astı o zaman ben de kendimi asabilirim. KK’ın içinde var. Aslında Hitler çok büyük bir hata yapmış olsa bile hitler için hiç bir anlam taşımayan bir diyalog mu vardı burada. Yani ona karşı direkt olarak söylenmese bile bir mana ifade etmiyor muydu. Sevgiyi öğrendi. Bu KK’ın anlatım, ifade tarzı. Siz Hitler gibisiniz. Siz Tanrı’yı bir başkasına konuşurken duyuyorsunuz.

Mesela Koloseliler kitabı. Pavlus’un Kolose’deki imanlılara yazdığı şeyi duyuyorsunuz. Daha sonra onu alıp kendi hayatınıza uyguluyorsunuz. Bu neyi zorlaştırıp karmaşıklaştırıyor. Uygulamayı ne zorlaştırıyor. Birinci problem Kolose’deki insanları tanımıyoruz. Bu adamlar hakkında öğrenmemiz gerekiyor. Pavlus’un ne dediğini anlamak zorundayız. Pavlus ve Kolose hakkında bilmemiz gerekiyor ki metnin ne demek istediğini anlayalım. İkinci büyük problem Kolose’deki imanlılardan farklısınız. Bu aradaki boşluğu atlamanız gerekiyor. Bunun etkin olması için iki şey yapmanız gerekiyor. Sadece direkt olarak bunu yapmayacaksınız. Bu çok kolay olan bir şey. Bir ayeti Hitler gibi kendiniz için yazıldığını düşünerek okuyorsunuz ve bu çok büyük bir hata oluyor. Yazar hakkında yazarın yazdığı kişiler hakkında ve yazarla yazdığı kişilere olan ilişkiye bakmamız gerekiyor. Bu orijinal anlamı keşfetmemiz için birinci adım. Her tarafında KK’ın bunu yapmak zorundayız. İkinci adım kendimiz gözden geçirmeli bu dünya ile kendimizi karşılaştırmalı ve ona göre uygun bir uygulama gerçekleştiriyoruz. Sadece benzerlikleri ile değil aynı zamanda farklılıklarıyla da bu durumu görmemiz gerekiyor. İşte böylece reform herminitiğini yapmış oluyoruz.