Re: Kutsal Kitap ın Eşsizliği
10. Ocak 2007: 9:05
#28018
Anonim
Pasif
Ayni zamanda, Korint’de bulunan bir yazit parçasindaki yazinin tamaminin,
“Ibranilerin Sinagogu” olduguna inanilmaktadir. Büyük bir olasilikla bu yazit, Pavlus’un
tartismalar yaptigi sinagogun giris kapisinin üzerinde durmaktaydi. (Elçilerin Isleri 18:4-7)
Bir diger Korint yaziti, “kasaplar çarsisi” isminde bir yerden söz etmektedir ki Pavlus, 1.
Korintliler 10:25’de bu yerden bahsetmistir.
Böylece, birçok arkeolojik bulguya tesekkür borcumuz oldugu apaçik ortadadir.
Elçilerin Isleri Kitabinda adi geçen birçok antik kent toprak üstüne çikarilmis ve tespit
edilmistir. Pavlus’un yolculuklarinin haritasi, bu bulgular dogrultusunda rahat ve kesin bir
sekilde çizilebilmektedir. (Bruce, NTD, 95; Albright, RDBL, 118)
Geisler su açiklamayi getirmistir; “Toplam olarak, Luka otuz iki ülke, elli dört sehir
ve dokuz ada ismini hatasiz bir sekilde kaleme almistir.” (Geisler, BECA,47)
Luka, Efes’teki isyandan bahsetmistir ve bir tiyatroda gerçeklesen sivil bir toplantiyi
tasvir etmektedir (Ecclesia) (Elçilerin Isleri 19:23-29). Bir yazitta bulunan metin , bu
toplantinin Efes tiyatrosunda yapilmis oldugunu ve bu toplanti (Kullanilmis olan kültürel ya da deyimsel ifadelerin artik birinci yüzyila mahsus
oldugu bilinmektedir.
Romali tarihçi A. N. Sherwin -White, bu görüse katilmaktadir: “Elçilerin Isleri’nin
tarihsel olarak geçerliligi etkileyici boyutlardadir… Onun tarihsel geçerliligine karsi yapilacak
her türlü itiraz, günümüzdeki bulgular sonucunda artik absürd olmaktadir. Roma tarihçileri
bundan emindirler.” (Sherwin-White, RSRLNT, 189)
Auckland Üniversitesi Klâsikler bölümünde profesör olan E. M. Blaildock’un su
yorumuna sasirmamak lazim: “Luka, kendi sinifindaki Yunanli tarihçiler ile ayni kategoride
sayilmasi gereken, tam anlamiyla eksiksiz bir tarihçidir.” (Blaildock, AA, 89)