Re: Heidelberg İlmihali
Rabbin Günü-22
57. ‘Ölülerin dirilişi’ sizlere nasıl bir teselli olur?
Sadece bu yaşamdan sonra ruhum hemen başım olan Mesih’e doğru alınacak değil;1
aynı zamanda Mesih’in gücüyle diriltilen bedenim dahi
ruhumla yeniden birleşecek
Mesih’in görkemli (kutsal) bedenine benzer hale getirilecektir.2
1 (Luka 16:22), Luka 23:43, Filipililer 1:21-23
2 (Eyüp 19:25-26), I.Korintliler 15:20, 42-46, 54, Filipililer 3:21, I.Yuhanna 3:2
58. İnanç açıklamasının sonsuz yaşamla ilgili maddesi sizi nasıl teselli ediyor?
Sonsuz sevincin başlangıcını şimdiden
kalbimde tecrübe ediyorum,3
bu yaşamdan sonra da
hiçbir gözün görmediği,
hiçbir kulağın duymadığı,
hiçbir insanın hayal edemeyeceği
Tanrı’nın sonsuzluk boyunca övülmesi için olan
mükemmel kutsanmışlığı alacağım.4
3 (Yuhanna 17:3), Romalılar 14:17, (II.Korintliler 5:2-3)
4 (Yuhanna 17.24) Yuhanna 17:3; I.Korintliler 2:9
Rabbin Günü-23
59. Bütün bunlara inanmanın size iyiliği nedir?
Mesih’te Tanrı önünde doğruyum ve sonsuz hayatın mirasçısıyım.1
1 Yuhanna 3.36, Romalılar 1:17, (Habakuk 2:4) Romalılar 5:1-2
60. Tanrı’da nasıl doğru olursunuz?
Yalnızca İsa Mesih’teki gerçek iman aracılığı ile.2
Vicdanım Tanrı’nın bütün emirlerine karşı ağır günahlar işlediğim
ve onlardan hiçbirini asla tutmadığıma3
dair beni suçlamakla birlikte
ve halen kötü olan her şeye meyilli olduğum4
yinede
bütün bunlara layık olmaksızın5
ancak yalnızca lütuf ile6
Mesih’in benim yerime olan itaatinden dolayı
sanki hiç günah işlememişim yada günahlı değilmişim gibi
sanki mükemmel bir şekilde itaat etmişim gibi7
Tanrı beni kabul eder ve
Mesih’in mükemmel bedel ödemesini(*), doğruluğunu ve kutsallığını bana bağışlar.8
Bütün yapmam gereken
Tanrı’nın bu armağanını inançlı bir yürekle kabul etmektir.9
2 Romalılar 3:21-28, Galatyalılar 2:16, Efesliler 2:8, 9, Filipililer 3:8-11
3 Romalılar 3:9-10
4 Romalılar 7:23
5 (Tesniye 9:6, Hezekiel 36:22) Titus 3:4-5
6 Romalılar 3:24, Efesliler 2:8
7 Romalılar 4:24, 25; II.Korintliler 5:21
8 Romalılar 4:3-5, [Tekvin 15.6] II.Korintliler 5:17-19, I.Yuhanna 2:1-2
9 Yuhanna 3:18, Elçilerin İşleri 16:30, 31, (Romalılar 3:22)
61. Niçin yalnızca imanla Tanrı’da doğru olduğunuzu söylüyorsunuz?
Çünkü bu Tanrı’nın benden hoşnut kalmasını sağlayan
sahip olduğum imanımın bir herhangi değerinden dolayı değildir.
Yalnızca Mesih’in bedel ödemesi(*), doğruluğu ve kutsallığı
beni Tanrı önünde doğru yapar.10
Ve ben bu doğruluğu imanla alabilir ve benim yapabilirim,
yalnızca iman yoluyla
ve bundan başka bir yol yoktur.11
10 I.Korintliler 1:30-31, (I.Korintliler 2:2)
11 Romalılar 10:10; I.Yuhanna 5:10-12
(*) Yasanın günahın karşılığı olarak talep ettiği bedel.
Rabbin Günü-24
62. Niçin yaptığımız iyi işler bizleri Tanrı’da doğru yapamaz yada en azından doğru sayılmamıza yardım etmez?
Çünkü
Tanrı’nın sınamasından geçebilecek doğruluk
tamamıyla mükemmel olmalı
ve ilahi yasanın ölçülerine her şekilde uymalıdır.1
Bu hayatta yapabileceğimiz en iyi şey bile
mükemmel değildir
ve günahla lekelenmiştir.2
1 Romalılar 3.20, [Tesniye 27:26], Galatyalılar 3:10
2 İşaya 64:6
63. Bu ve gelecek yaşamda Tanrı’nın ödüllendirmeyi vaat ettiği iyi işlerin bir şey kazanmayacağını nasıl söyleyebilirsiniz?3
Ödül kazanılmamıştır,
o lütfun bir armağanıdır.4
3 Matta 5:12, İbraniler 11:6
4 Luka 17:10, II.Timoteyus 4:7-8
64. Fakat bu öğretiş insanları umursamaz (ilgisiz) ve kötü yapmıyor mu?
Hayır.
Gerçek imanla Mesih’e aşılanmışlarından
şükran meyveleri çıkmaması
imkansızdır.5
5 (Matta 7:18), Luka 6:43-45, Yuhanna 15:5
Rabbin Günü-25
Sakramentler
65. Yalnızca imanla Mesih’e ve O’nun bereketlerine paydaş olduğumuzdan öyleyse bu iman nereden gelir?
Kutsal Müjdenin vaaz edilmesiyle1
yüreklerde iman var eden Kutsal Ruh,2
kullandığımız sakramentler aracılığı ile
imanı tasdik eder.3
1 Romalılar 10:17; I.Petrus 1:23-25
2 Yuhanna 3:5; I.Korintliler 2:10-14; Efesliler 2:8; (Filipililer 1:29)
3 Matta 28:19, 20; I.Korintliler 10:16
66. Sakramentler nedir?
Sakramentler görmemiz için kutsal işaret ve mühürlerdir.
Bizlerin bunları kullanmasıyla
Müjdenin vaadini daha iyi anlamamızı sağlasın
ve bu vaade mührünü koysun diye
Tanrı bunları teşkil etmiştir.4
Ve Tanrı’nın Müjdesinin vaadi budur:
yalnızca lütuf ile
Mesih’in çarmıhta tamamladığı
eşsiz kurban sebebiyle
günahlarımızın affı ve bize sonsuz yaşam vermesi.5
4 Tekvin 17:11; Tesniye 30:6; Romalılar 4:11
5 Matta 26:27, 28; Elçilerin İşleri 2:38; İbraniler 10:10
67. Söz ve Sakrementler imanımızı kurtuluşumuzun tek temeli olarak İsa Mesih’in çarmıh üzerinde kurban oluşuna odaklama amacında mıdır?
Doğru!
kurtuluşumuzun tamamının
Mesih’in çarmıhtaki tek kurban olmasına dayandığını
Müjdede Kutsal Ruh bize öğretir
ve kutsal sakramentler aracılığı ile bizi bundan emin kılar6
6 Romalılar 6:3; I.Korintliler 11:26; Galatyalılar 3:27
68. Yeni Antlaşmada Mesih’in teşkil etmiş olduğu kaç sakrament vardır?
İki: Vaftiz ve Rabbin Sofrası.7
7 Matta 28:19, 20; I.Korintliler 11:23-26
Rabbin Günü-26
Vaftiz
69. Mesih’in çarmıhta yaptığı tek kurbanın kişisel olarak sizin için olduğunu vaftiz size nasıl hatırlatıyor ve sizi emin kılıyor?
Mesih bu dışsal yıkanmayı teşkil etti1
ve suyun bedenin kirliliğini yıkadığı kadar gerçek
Onun kanının ve Ruh’unun kesinlikle
ruhumun kirliliğini diğer bir değişle bütün günahlarımı
yıkayacağını vaat etti.2
1 Elçilerin İşleri 2.38 (Matta 28:19)
2 Matta 3:11; (Markos 16:16; Yuhanna 1:33; Elçilerin İşleri 2:38) Romalılar 6:3-10; I.Petrus 3:21
70. Mesih’in kanıyla ve Ruh’uyla yıkanmak ne demektir?
Mesih’in kanıyla yıkanmanın anlamı:
Mesih’in çarmıhta benim yerime kurban olarak dökülen kanı sebebiyle
Tanrı’nın lütuf aracılığı ile günahlarımı bağışlaması demektir.3
Mesih’in kanında yıkanmanın anlamı:
Gittikçe daha fazla günaha öleyim
ve artan bir şekilde kutsal ve suçsuz bir yaşam süreyim diye
Kutsal Ruh’un beni yeniledi
ve Mesih’in bir üyesi(*) olarak ayırdı.4
3 Zekeriya 13:1; Efesliler 1:7; İbraniler 12:24; I.Petrus 1:2;
Esinleme 1:5;(Esinleme 7:14)
4 Hezekiel 36:25, Yuhanna 3:5-8; Romalılar 6:4; I.Korintliler 6:11;
Koloseliler 2:11-12
(*) Mesih’in bedeninin (azaları) üyeleri
71. O’nun kanıyla ve Ruh’uyla yıkandığımızın vaftiz suyuyla yıkandığımız kadar gerçek olduğunu Mesih nerede vaat ediyor?
Vaftizin teşkil edildiği yer şöyle der:
‘Bu nedenle gidin, bütün ulusları öğrencilerim olarak yetiştirin.
Onları Baba,
Oğul ve
Kutsal Ruh adıyla vaftiz edin.’5
‘İman edip vaftiz olan kurtulacak, iman etmeyen ise hüküm giyecek’6
Kutsal Yazı vaftizi yeniden doğuş yıkaması7 ve günahlardan temizlenme olarak saydığında bu vaat tekrarlanır.8
5 Matta 28.19
6 Markos 16.16
7 Titus 3.5
8 Elçilerin İşleri 22.16
Rabbin Günü-27
72. Suyla bu dışsal yıkama günahları yıkar mı?
Hayır, yalnızca İsa Mesih’in kanı ve Kutsal Ruh
bizleri bütün günahlardan temizler.1
1 Matta 3:11, I.Petrus 3:21, I.Yuhanna 1:7
73. O zaman niçin vaftizi günahlardan arınma ve yeniden doğuş yıkaması olarak Kutsal Ruh adlandırmaktadır?
Bu sözler için Tanrı’nın iyi bir sebebi var.
Suyun bedenin kirliliğini yıkaması gibi
Mesih’in kanı ve Ruh’unun günahlarımızı temizlediğini
Tanrı bize öğretmek istiyor.2
Fakat daha önemlisi,
Tanrı, ilahi bir işaret ve kanıt(*) ile bizi emin kılmak istiyor ki,
ruhsal olarak bizlerin günahlarımızdan arınması
su ile fiziksel olarak temizlendiğimiz kadar gerçektir.3
2 I.Korintliler 6:11; Esinleme 1:5; 7:14
3 (Markos 16:16), Elçilerin İşleri 2:38; Romalılar 6:3-4; Galatyalılar 3:27
(*) Rehin olarak bırakılan şey anlamında
74. Bebekler de vaftiz edilmeli mi?
Evet.
Yetişkinler gibi, çocuklar da
Tanrı’nın antlaşması içindedir ve Tanrı’nın halkıdır.4
Mesih’in kanı aracılığı ile günahların affı
ve iman var eden Kutsal Ruh
onlara yetişkinlerden daha az vaat edilmemiştir.5
Bu sebepten bebekler antlaşma işareti olan vaftizle
Hristiyan (Tanrı’nın) kilisesine kabul edilmeli
ve inançsızların çocuklarından ayrılmalıdır.6
Eski Antlaşmada sünnet ile yapılan7 bu sakrament
Yeni Antlaşmada vaftiz ile yer değiştirmiştir.8
4 Tekvin 17:7; Matta 19:14
5 İşaya 44:1-3; Elçilerin İşleri 2:38-39; 16:31
6 Elçilerin İşleri 10:47; I.Korintliler 7:14
7 Tekvin 17:9-14
8 Koloseliler 2: 11-13
Rabbin Günü-28
Rabbin Sofrası
75. Mesih’in çarmıhta tek kurban oluşunu ve O’nun bütün armağanlarını paylaştığımızı Rab’bin Sofrası size nasıl hatırlatır ve sizi bundan emin kılar?
Bu şekilde,
Mesih bana ve bütün inananlara
bölünen bu ekmeği yememi ve bu kaseyi içmemi emretti.
Bu emirle bu vaadi verdi:1
İlk olarak,
Rab’bin benim için bölünen ekmeğini
ve bana verilen kasesini
gözlerimle gördüğüm kadar gerçektir ki,(*)
Onun çarmıhtaki bedeni benim için sunuldu ve parçalandı,
Onun kanı benim için döküldü.
İkinci olarak,
Mesih’in bedeninin ve kanının güvenilir bir simgesi olarak bana verilen
bu sofraya hizmet edenin elinden aldığım
ve ağzımla tattığım Rab’bin ekmeği ve kasesi
kadar gerçektir ki,(*)
O çarmıha gerilmiş bedeni ve dökülen kanı ile
canımı sonsuz hayat için besler ve tazeler.
1 Matta 26:26-28; Markos 14:22-24; Luka 22:19-20; I.Korintliler 11:23-25
(*) güvenilirdir ki,
76. Mesih’in çarmıhta parçalanan bedenini yiyip dökülen kanını içmek
ne anlama geliyor?
Bunun anlamı,
inanan bir kalple
Mesih’in bütün acılarını ve ölümünü kabul etmek
ve inanarak günahların affını ve sonsuz yaşamı almak.2
Bundan da öte, bizde ve Mesih’te yaşayan Kutsal Ruh aracılığı ile
Mesih’in kutsal bedeni ile gittikçe artan bir şekilde birleşiyoruz.3
Böylece o göklerde 4 ve biz yeryüzünde olduğu halde,
bizler Onun etinden et, Onun kemiklerinden kemiğiz.5
Bedenimizin üyeleri tek bir ruh tarafından hükmedildiği gibi
Bizde tek bir Ruh tarafından hükmedilip
Sonsuzluk boyunca yaşayacağız 6
2 Yuhanna 6:35, 40, 50-54
3 Yuhanna 6:55-56; I.Korintliler 12:13
4 Elçilerin İşleri 1:9-11, (Elçilerin İşleri 3:21), I.Korintliler 11:26, Koloseliler 3:1
5 I.Korintliler 6:15-17; Efesliler 5:29-30; I.Yuhanna 4:13
6 Yuhanna 6:56-58; 15:1-6; Efesliler 4:15-16, I.Yuhanna 3:24
77. Bu bölünen ekmeği yiyip bu kaseden içmek kadar gerçek, Mesih kendi bedeni ve kanıyla inananları besleyip yenileyeceğini nerede vaat ediyor?
Rabbin Sofrasının teşkil edilmesinde:
Ele verildiği gece Rab İsa
eline ekmek aldı, şükredip ekmeği böldü ve şöyle dedi:
«Bu sizin uğrunuza feda edilen benim bedenimdir.
Beni anmak için böyle yapın.»
Aynı şekilde yemekten sonra kaseyi alıp şöyle dedi:
«Bu kâse benim kanımla gerçekleşen yeni antlaşmadır.
Bunu her içtiğinizde beni anmak için böyle yapın.»
Bu ekmeği her yediğinizde ve bu kâseden her içtiğinizde,
Rab’bin gelişine dek Rab’bin ölümünü ilan etmiş olursunuz.1
Bu vaat Pavlus’un sözleri aracılığı ile tekrarlanır:
Tanrı’ya şükrettiğimiz şükran kâsesiyle
Mesih’in kanına paydaş olmuyor muyuz?
Bölüp yediğimiz ekmekle
Mesih’in bedenine paydaş olmuyor muyuz?
Ekmek bir olduğu gibi, biz de çok olduğumuz halde tek bir bedeniz.
Çünkü hepimiz bir ekmeği paylaşıyoruz.2
1 I.Korintliler 11.23-26
2 I.Korintliler 10.16-17